Användning
av
pedagogiska hjälpmedel?
Från Svenska Barnläkarföreningens Sektion för Endokrinologi
och Diabetes undrar vi något över den medicinska pedagogikens
svaga ställning i diabetesvården. Vi ser en olycklig tröghet
vad gäller utvecklingen av nya goda pedagogiska hjälpmedel.
I syfte att överblicka läget inom området barndiabetes
samt stimulera till diskussion genomfördes nyligen en enkät
till landets barn- och ungdomsdiabetesteam gällande användning
av pedagogiska hjälpmedel. Svar erhölls från 36 av landets
ca 40 barndiabetesmottagningar.
Enkäten visar bland annat:
- Att det finns stor variation mellan kliniker, dvs olikhet i vård,
gällande vilka pedagogiska hjälpmedel som används, om
och hur de används/sprids
- Att det händer lite på området i förhållande
till det behov man ser
- En eftersläpning i behov för speciella grupper som småbarnsdiabetes,
pumpbehandlade
- Allmänt en svag åldersanpassning och brist på data-
och IT pedagogik
- Att det finns gott om förslag och idéer bland personalen
för nya pedagogiska hjälpmedel
- Att det saknas överblick och långsiktiga strategier för
utveckling av goda pedagogiska hjälpmedel
Vad skulle man behöva göra?
H är följer ett diskussionsinlägg och förslag till
handlingsstrategi från barnläkaren (SN) som sammanställt
enkäten.
Utse en arvoderad nationell referensgrupp för ökad samverkan
där kanske BLF Sektionen, SFD, SSFD och Svenska Diabetesförbundet
kunde medverka. Uppgifterna för denna referensgrupp föreslås
vara:
- Att se framåt och initiera nytt skapande av pedagogiska hjälpmedel
för barn o ungdom med diabetes.
- Att rekrytera ekonomiskt stöd såsom projektmedel och övergripande
företagsstöd.
- Att vara kunskapsbas, kunna ge råd o tips
- Att förmedla ekonomiskt stöd till angelägna initiativ
- Att arbeta för universitetsförankring av ämnet pedagogik
och pedagogiska hjälpmedel vid barndiabetes. Skapa sådan
hemvist för metodutveckling, forskning och utveckling på
området samt stimulera till internationellt utbyte.
Vi ser fram emot att ta del av era synpunkter på detta förslag!
Bästa hälsningar
Jan Åman Ordförande 2003
BLF:s sektion Endokrinologi/Diabetes
jan.aman@orebroll.se
Sam Nordfeldt Barnläkare
Universitetssjukhuset, Linköping
sam.nordfeldt@lio.se
Gun Forsander Ordförande 2004 BLF:s sektion Endokrinologi/Diabetes
gun.forsander@vgregion.se
Kommentar
Ovan skrivning är ställd till patientföreningen Svenska
Diabetesförbundet, Svensk Förening för Diabetologi (SFD)
och Svensk Förening för Sjuksköterskor för Diabetesvård
(SFSD). SFD har vid styrelsesammanträde ställt sig bakom uppropet,
en referensgrupp är utsedd från SFD bestående Eva Toft,
Ingmar Zackrisson och Stig Attvall - och ekonomiska medel är också
avsatt från SFD för att ett Nationellt Kompetenscentrum Diabetes
(NKCD) skall kunna drivas utvecklas vidare. Profession och patientförening
ställer sig sålunda bakom uppropet från Barndiabetesföreningen.
red DiabetologNytt
Utdrag från redovisning av enkät om pedagogiska hjälpmedel
- Ansvarig: Sam Nordfeldt,
- Metod: Postenkät, i huvudsak öppna frågor. Svaren kategoriserade
och tabellförda på enklaste sätt. Huvuddragen redovisade
nedan samt vid BLF-Sektionens möte 020315.
- Tidpunkt för genomförande: Dec 01 - Mar 02
- Antal svarande diabetesteam: 36, tillsammans behandlande ca 5000 patienter.
Besvarad av: Diab sköt 32 st Läk 12 st Dietist 6 st
Sammanfattning
Pedagogiska hjälpmedel används i Sverige i stor utsträckning
både vid nyinsjuknande och i öppenvård. Variationen i
vad man använder och när, och hur, är stor. Exempelvis
finns ett 40-tal olika broschyrer i bruk men endast ett mindre antal av
dessa är mer vanligt använda. Vissa team saknar något
som finns på annat håll, ex dockor, blädderpärm.
Många har tagit saken i egna händer och gjort egna informationsmaterial,
som pärmar för information på avd till nyinsjuknade, och
egna informationshäften. Man ser för framtiden ytterligare behov
av pedagogiska hjälpmedel av ett flertal slag. Många betonar
behovet av nya mer åldersanpassade pedagogiska hjälpmedel för
ex småbarn samt material för vissa andra grupper ex pumpbehandlade.
Många pekar på behov av enkla hjälpmedel som pekböcker,
enkla böcker, blädder/oh-pärmar. Framhålls även
behov av mer avancerade hjälpmedel som interaktiva dataspel, simulatorer,
feedbacksystem i olika sammanhang ex pumpkörkort, videofilmer med
mer specifika innehåll ex pumpbehandling, småbarnsdiabetes
m fl förslag (se bifogade listor på förslag).
Reflektioner: Kontakter med olika aktörer visar att utveckling av
pedagogiska hjälpmedel idag styrs av värdefulla enskilda initiativ
men utan samordning eller långsiktighet. Kan utvecklingen hålla
mer jämna steg med behovet om huvudman, yrkesföreningar, industri
och patientorganisationer samverkar och planerar i någon mån?
Ett steg mot detta kunde vara bildande av en referensgupp för att
arbeta med frågorna och bygga nätverk med huvudaktörerna
samt förmedla stöd till goda initiativ. Ett exempel på
uppgifter för en sådan grupp kunde vara att skapa en sökfunktion
för pedagogiska hjälpmedel på hemsida med uppgift om vad
som finns och länkar/adresser till var hämta dem, kanske även
med möjlighet för personal och patient/användare att skriva
sina egna recensioner. Ett annat uppslag kunde vara att samordna ekonomiskt
stöd från företag som vill medverka och slussa detta till
angelägna projekt. Ett tredje förslag kunde vara att arbeta
för en universitets och FoU förankring av ämnet, som idag
lyser med frånvaro av vetenskapliga arbeten. En litteratursökning
visar att pedagogiska hjälpmedel och dess användning i diabetesvård
är i ringa utsträckning vetenskapligt utvärderade.
Formatvis genomgång Broschyrer
Det används ett 40-tal olika broschyrer/häften i öppenvården
och ett 30-tal vid nyinsjuknandet. Ingen verkar ha överblick över
alla dessa utan man har ett mindre antal man
använder. Således stor lokal variation. 25% av broschyrer har
man gjort själva. De övriga kommer främst från olika
företag och patientorganisation. Vissa broschyrer används på
fler ställen, verkar mer populära:
Vid nyinsjuknandet
- Bra mat för barn (Sv diabförb)
- Injektionsteknik (BD)
- för dig som injicerar insulin (Novo)
- Hyper-hypo + plansch (Novo)
- Nu ska jag berätta lite för dig om diabetes (Medisense)
Och i öppenvården
- Barn med diabetes (Lilly)
- HbA1c vad är det (Lilly)
- Restips (Lilly)
- Bra mat för barn (Sv diabförb)
- Diabetes ... för skola (Sv diabförb)
Böcker/pärmar
Böcker/pärmar mer vanligt använda i både vid nyinsjuknande
och i öppenvård:
- Hanås: Typ 1 diabetes
- Dahlqvist/Ludvigsson/Sjöblad: Diabetes hos barn och ungdom, frågor
och svar
- Egna info pärmar
- I o L Sandberg: Berätta mera Matilda
Man gör på olika sätt med böckerna: Vissa presenterar
Ragnars bok vid debuten, vissa senare. Vissa visar, vissa lånar
ut, vissa säljer, och vissa ger böcker gratis (några med
fondmedel).
Videofilmer
Videofilmer mer vanligt använda vid nyinsjuknande
- Barn med diabetes (Lilly)
- Videofilmer mer vanligt använda i öppenvård
- Man lär sig... förebygga hypoglykemi (Vägverket)
- Verktygen... (Vägverket)
- Barn med diabetes (Lilly)
Man gör lite olika även med filmerna. Vissa visar, vissa lånar
ut, vissa säljer och vissa ger filmer gratis, (kliniken betalar,
låg kostnad). När det gäller Verktygen vid diabetesbehandling
och särskilt Man lär sig... om att förebygga svår
hypoglykemi presenteras dessa på de flesta håll i öppenvården,
medan några anger att de visar eller delar ut båda dessa redan
vid debuten. Ett tips kan vara att introducera dessa filmer vid två
olika tillfällen. ”Verktygen...” kanske passar relativt snart efter
debuten (3 mån hos oss), medan vi i Linköping brukar vänta
med hypoglykemifilmen tills man haft diabetes i närmare ett år
(9 mån). Vi har utvärderat vad som händer när man
delar ut egna ex till familjerna och funnit att det är väl värt
kostnaden och besväret, de kommer till nytta på flera sätt
och det är oftast uppskattat.
Dataprogram
Det finns inga dataspel om diabetes i bruk utan det är endast rena
nyttoprogram, som dock används på många håll
- Program till bls-mätare
- Glukossensor-registrering
- Näringsberäkning/Kostdata
Bara någon enstaka anger att de använder eller tipsar om hemsidor.
Alltomdiabetes.com och Ungdiabetes.com är dock exempel två
bra webb-platser.
Övrigt material
Dockor för stick och inj träning. Finns hos vissa, efterfrågas
av andra (kan beställas genom lekterapeuter)
Ser ytterligare behov
av pedagogiska hjälpmedel: 25 ja 0 nej och 29 lämnar förslag.
Tydliga önskemål som framkommer:
- Informationspärm, för basinformation, utbytbara blad att
bläddra fram efter behov, enkla figurer, roliga bilder
- Åldersanpassade pedagogiska hjälpmedel exempel
- Pekböcker för de minsta
- Inför skolstart
- Uppfriskning för tonåringar med tidig diagnos
- Tonårsfrågor
- För ungdomar av ungdomar
- Data/spelprogram
- Åldersanpassade
- Problemlösning för olika åldrar - Insulinkurvor modellering/si-
mulator
- Filmer Ny info till nydebuterade och skolor mm Pumpbehandling Småbarnsdiabetes
Ketoacidos Uppdaterat om forskning Kliniskt snuttar om olika problem
Några speciella tips och uppslag
- Bodylink framhålls
- Dayboard
- f d diabetesspelet
- Bodylink på CDrom
Kommentar SFD
Sam Nordfeldt har intresserat sig mycket för pedagogik inom diabetesvården
och har skrivit en avhandling som innefattar användande av videofilmer
för att undervisa om hypoglykemi. Detta hade en positiv effekt och
gav en minskad frekvens hypoglykemier. Inom ramen för barnläkarnas
diabetessektion finns nu intresset för bildandet av en referensgrupp
för pedagogiska hjälpmedel och metoder nationellt inom diabetesvården.
Såväl SFD som SSFD har ställt sig positiva till detta
och SFD har förklarat sig villigt att finansiera för uppstart
av en sådan grupp.
Ingmar Zachrisson, Barndiabetolog Styrelseledamot Svensk Förening
för Diabetologi (SFD) ingzac@ki.se
Kommentar
till upprop kring pedagogiska hjälpmedel för barn och ungdom
med diabetes 040430
Positivt att det finns gott om förslag och idéer hos personal
om nya pedagogiska hjälpmedel. För att ta vara på dessa
idéer måste det dock ges utrymme både i tid och resursmässigt-
hur klarar vi det i dessa tider av besparingar? Förslaget om en nationell
referensgrupp som bl a skulle ha som uppgift att rekrytera ekonomiska
resurser till just detta tror jag vore oerhört värdefullt, då
man som vårdpersonal sällan har tid eller ork att ta tag i
sådana saker.
Det är viktigt med överblick och långsiktiga strategier
för utveckling av goda pedagogiska hjälpmedel. Som nämns
så förekommer det en hel del egenproducerade informationsmaterial.
Jag är övertygad om att de flesta av dem är mycket bra,
men det är tråkigt om olika diabetesteam över landet sitter
och gör samma jobb, t ex sju olika häften om diabetes och mat,
men inget om ketoacidos. Bland annat där kommer alltså vikten
av överblick in, och en sökfunktion på en hemsida vore
ett ypperligt sätt att lösa det, där man lätt kan
gå in och söka på vad som finns för material om
ett visst ämne. Det gäller då bara att egenproducerade
material anmäls till denna sida och att de material som finns med
där är kvalitetsgranskade.
Att hitta vetenskapligt stöd för pedagogiska hjälpmedel
är nödvändigt av många anledningar, men kanske främst
av två; 1. Vi ska vara noga med att det vi lägger tid och kraft
på faktiskt har effekt, annars skapar vi bara merjobb för oss
själva. 2. Det är svårt att få ekonomiskt stöd
för något som ”vi tror är bra fast vi egentligen inte
vet ”.
Kinna Gunnarsson
Diabetessjuksköterska
NyhetsINFO 0024 04 30
www red DiabetologNytt
|