Recension av SBU-rapporten
"Förebyggande åtgärder mot fetma..."
Recension - ur ett kåserande skönlitterärt-/deckarperspektiv.
"Förebyggande åtgärder mot fetma - en systematisk
litteraturöversikt", utgiven av Statens beredning för medicinsk
utvärdering nov 2004.
Läsaren kastas handlöst in i handlingen redan i inledningen
av "Förebyggande åtgärder mot fetma - en systematisk
litteraturöversikt". Det blir genast tydligt att något
allvarligt har inträffat: En fetmaepidemi har drabbat landet och
makthavarna står handfallna. Men under ytan bubblar en rad frågor.
Vem är det som ligger bakom denna oroande utveckling? Hur ska man
få stopp på den, och hur ska man kunna förhindra att
fler invånare får sin hälsa raserad? Hoppet ställs
till SBU; vår hjälte i dramat, som rycker ut för att finna
svaren.
Rapporten "Förebyggande åtgärder mot fetma - en systematisk
litteraturöversikt" är en uppföljare till "Fetma
- problem och åtgärder" som kom för två år
sedan, och då liksom nu kämpar vår "hjälte"
i motvind. Ledtrådarna spretar, bevisen är få, och de
som faktiskt finns är osäkra.
Förutom en spännande intrig bygger alla bra böcker på
att läsaren kan identifiera sig med huvudpersonerna på något
sätt, och i detta fall uppfylls kraven väl. Det är lätt
att känna den goda vilja (med drag av uppgivenhet) som lyser igenom
SBU: s tappra försök att hitta bevis och ledtrådar. Precis
som det är lätt att känna samhörighet med de personer
som frågats ut och följts upp i sökandet efter en effektiv
moteld mot fetmaepidemin: Det är inte alltid så lätt att
göra som man blir tillsagd och stå emot frestelser. (Samtidigt
vill man ogärna bekänna sina tillkortakommanden. Det låter
bättre att säga att "jo, jag har motionerat", än
"jo, jag har promenerat mellan tv: n och kylskåpet ett par
gånger om dagen").
Vad det gäller det dramaturgiska upplägget i texten så
finns det en del att önska. Vissa saker upprepas flera gånger.
"Svår" i olika former förekommer till exempel inte
mindre än på 17 ställen i rapporten, som "svår
att behandla", "svårt att åstadkomma", "svårbedömda
resultat", och så vidare, vilket visserligen ökar spänningen
i läsningen: Hur ska SBU klara sig ur denna knipa?!
Upprepningarna
kompenseras ytterligare med att det finns en hel del intresseeggande så
kallade "cliff hangers" i texten. Många av de stycken
som tar upp svårigheter följs av lugnande formuleringar. Som
till exempel "att 16 av 24 (studier på barn, reds. anm) inte
kunnat påvisa någon signifikant förbättring indikerar
att det kan vara svårt att uppnå effekt. Det faktum att 8
studier ändå är positiva tyder dock på att det under
vissa förutsättningar går att åstadkomma ett bra
resultat". Språket i texten är inte speciellt poetiskt
eller innovativt, även om sammandraget är skriven med en viss
finess.
Sammanfattningsvis
kan man säga att det finns både plus och minus i "Förebyggande
åtgärder mot fetma - en systematisk litteraturöversikt".
Jag saknar dock en upplösning på dramat. Vad hände egentligen?
Vem är skurken och hur ska han övermannas? Som läsare får
man en del tips, men det krävs att man läser mycket mellan raderna.
Vi får hoppas att det reds ut bättre i nästa uppföljare.
Hanna Malmodin
Frilansjournalist
DiabetologNytt
NyhetsINFO 2004 12 06
www red DiabetologNytt
Recension: "HUR STÅR DET TILL?
Konsten att ställa frågor..."
Recension av "HUR STÅR DET TILL? Konsten att ställa frågor
i människovårdande yrken" av Jakob Carlander och Lis Carlander.
Utgiven på Förlagshuset Gothia 2004 Pris: 220 SEK
Båda författarna är präster och Jakob Carlander
har också psykoterapeututbildning. De har, enligt uppgift, tillsammans
erfarenhet från sina arbeten av att ha mött människor
från "näst intill alla människovårdande miljöer."
I den här boken får läsaren en introduktion till samtalets
och frågandets möjlighet. Författarna påpekar att
många yrkesgrupper inom människovårdande yrken knappast
tänker på samtalet som det verksamma instrument med ett värde
i sig som det de facto är.
Inledningsvis nämns att de flesta handböcker om samtalets konst
bygger på modifierade former av olika psykoterapeutiska tekniker.
Makarna Carlander är, med rätta, kritiska till detta, då
det innebär att anpassa sig till en teknik som inte riktigt stämmer
med verkligheten, då det ju är ett fåtal av dessa professionella
samtal som ingår i ett psykoterapeutiskt samman-hang. De poängterar
också att i dessa samtalsböcker uppmanas ofta hjälparen
att inta en passiv och återhållen hållning, ett speglande,
i mötet med "den andre". Exempel dras fram som på
ett lite ironiskt sätt vill visa på hur frustrerande galet
detta kan bli. De vill hitta en balans mellan aktivt lyssnande och ömsesidigt
deltagande. Detta innebär att dela med sig av de tankar och infall
vi får och de upptäckter vi gör.
Författarna påpekar att frågandet är det bärande
elementet i varje professionellt samtal, då frågorna signalerar
att vi är intresserade, har lyssnat och är beredda att ta in
mer, att vi är engagerade. Det är frågorna som för
samtalet vidare. I frågandet uppstår relationen.
Tre huvudbegrepp: hörnsten, milsten och målsten
Jakob och Lis Carlander formulerar tre huvudbegrepp; hörnsten, milsten
och målsten. Med hörnsten skapar vi den yttre ram inom vilken
vi som behandlare är beredd att ta emot information. De påpekar
med emfas att denna inledningsvis bör sättas vid och bred, annars
är det risk att vi går miste om det som för den hjälpsökande
är det väsentliga. Ibland är det vår okunnighet,
men lika ofta vår osäkerhet, som gör att vi signalerar
att vi inte är beredda att lyssna till vanligtvis tabubelagda teman.
Nästa begrepp, milsten, handlar om att summera, sätta upp hypoteser
som "den andre" får ta ställning till. Kanske har
behandlaren förhastat sig och då finns det möjlighet att
i tid korrigera det - men det kan också innebära helt nya och
fruktbärande idéer för den som sökt hjälp.
Med målsten avser författarna det väsentliga att, så
långt möjligt, markera när samtalet/n är slut. Det
blir ett sätt för båda att granska hela processen men
också för "den andre" att summera och repetera, och
därmed befästa, nya insikter och kunskaper.
Paret är själva uppenbart psykodynamiskt skolade, bl.a. finns
där en genomgång av hur olika försvarsmekanismer kan visa
sig och de tar upp viktiga relationsbegrepp som överföring och
motöverföring. Denna teoribildning som brukar få stå
för den återhållsamma terapeutiska stilen. Författarna
är dock starkt påverkade av den kognitiva behandlarens mera
aktiva stil, som bl.a. bygger på just frågande - de sokratiska
frågorna har en mycket väsentlig roll inom den terapeutiska
skolan och ägnas här ett kapitel.
Boken är lättläst, konkret och ger handfasta råd
om hur behandlaren kan och bör förhålla sig till t.ex.
personliga, privata frågor från en patient med exempelvis
diabetes, kulturella skillnader eller hur man reparerar ett misslyckat
frågande. Ibland kan jag känna mig tveksam till några
av de exempel de ger, men de påpekar att detta med samtal är
ett personligt redskap där var och en bör finna sin egen stil
och hållning - så länge man håller sig inom ramen
för professionalitet och empatiskt bemötande. Detta är
en av de bättre böcker om samtalsteknik jag läst på
länge och jag vill varmt rekommendera den till alla verksamma inom
människovårdande yrken.
I det här sammanhanget tål att erinra sig den undersökning
som genomfördes av psykoterapeut M. Stuart och psykiater J. Lieberman
("The Fifteen Minute Hour:Applied Psychotherapy for the Primary Care
Physician", Prager, Westport, CT 1993) av vad som skiljer mycket
omtyckta läkare från betydligt mindre omtyckta. De destillerade
fram kvintessen i denna talang som en teknik som kan läras:
SESAM - frågorna
1. S - "SÄG vad som hänt!/Vad som trycker Dig." Låt
den andre berätta utan att avbryta i ca 3 min.
2. E - Emotion: "Och vad kände Du?"
3. S - "Vad är det som varit SVÅRAST för Dig?"
Får fram en fokusering.
4. A - Angreppssätt: "Och vad är det som hjälper Dig
bäst att angripa svårigheterna?" Med den frågan
vänder man uppmärksamheten hos den man talar med mot de resurser
som redan finns omkring denne och kan hjälpa att komma igenom, att
återhämta sig. Man hjälper dem att komma på fötter
igen - men man löser inte problemen i deras ställe.
5. M - Medkänsla; ex.vis "Det måste vara svårt för
Dig" eller "Jag är verkligen ledsen över vad som hänt
Dig, det gjorde mig ont att höra det." För smärtan
handlar lika mycket om att man inte klarar att vara ensam om
Ylva Öman psykolog
NyhetsINFO 2005 01 08
www red DiabetologNytt
Recension: Patientundervisning
Patientundervisning Birgitta Klang Söderkvist (red) Studentlitteratur
2001 ISBN 91-44-01453-8
Patient empowerment
Detta är en mycket bra bok att läsa för alla som arbetar
med patientundervisning och livsstilsförändringar, också
för den som arbetar med diabetes-patienter. Utgångspunkten
är patient empowerment- ett begrepp som av en del har betraktats
med viss skepsis på grund av sin "luddighet", men som
nu har en tämligen bred acceptans i professionen.
KASAM, coping och salutogenes
Boken ger förklaring och vetenskapligt underlag till teorier och
begrepp inom patientbemötande och undervisning, som t ex KASAM (Känsla
av SammanHang), coping och salutogenes. Ett kapitel tar upp sjukdomars
olika innebörder, t ex skillnad mellan medicinsk sjukdom och upplevd
sjukdom. Genom en ökad medvetenhet om dessa skillnader så ökar
vi våra chanser att framgångsrikt sprida kunskaper till våra
patienter.
Samtalsmetodik
I kapitlet Samtalsmetodik tas både tips på god samtalsmetodik
upp, samtidigt som vanliga "fällor" belyses, och inte mindre
viktigt - hur man kan undvika dessa fällor. Och vad menas egentligen
med ett patientcentrerat förhållningssätt - även
det blir tydligare i kapitlet om levnadsvanor.
Mycket praktisk
Boken skiljer sig från många andra i sin genre genom att den
känns mycket praktisk - läsaren får tips på hur
man börjar, fortsätter respektive avslutar ett samtal. Illustrationer
förstärker stycket om vad kroppsspråket betyder för
kommunikationen.
I kapitlet Patientundervisningsprogram får den som planerar att
starta gruppundervisning många bra råd för att slippa
snubbla på de alltför vanliga trådarna.
Rekommenderas varmt
Det finns ett naturligt flyt i boken. Den känns lättläst
och angelägen. Den rekommenderas varmt även till den som tidigare
kört fast i alltför teoretisk litteratur inom samma ämne.
Kinna Helgesson
Diabetessjuksköterska
SU/Sahlgrenska, Göteborg
NyhetsINFO 2004 12 28
www red DiabetologNytt
Recension av: "Att leva ett liv, inte vinna ett krig" och "Vem
är det som bestämmer i ditt liv?"
o Att leva ett liv, inte vinna ett krig - Om acceptans av Anna Kåver,
leg. pesykolog. leg. psykoterapeut samt psykoterapihandledare i kognitiv
beteendeterapi. Pris 125:-
o Vem är det som bestämmer i ditt liv? - Om medveten närvaro
av Åsa Nilsonne, psykiater, medicine doktor, legitimerad psykoterapeut
och handledare - f.n. uniersitetslektor vid KI. Båda är utgivna
på Natur och Kultur under hösten år 2004. Pris:120:-
Tillsammans har dessa författare tidigare skrivit Dialektisk beteendeterapi
vid emotionell instabil personlighetsstörning. Teori, teknik och
strategi - en bok som fått stor genomslagskraft inom psykiatrin.
Dessa böcker som recenseras här är separata men i hög
grad pendanger till varandra - på gott och ont. Jag läste Åsa
Nilsonnes bok först och när jag därefter gav mig i kast
med Anna Kåvers bok tyckte jag först att den kändes som
en upprepning. De var något i anslaget och klangen, förutom
lay outen, som var så lika.
Acceptans
Ordet Acceptans diskuteras. Innebörden i detta ord brottas man med
som psykolog; familjer som fått ett barn med funktionshinder, familjer
som flytt från inbördeskrig, förföljelse och tortyr
och acceptera en livslång åkomma som diabetes. I år
2005:s stapplande inledning, kommer ordet i ett åter annat sammanhang;
att kunna acceptera jordens oberäkneliga och mäktiga krafter
och människans litenhet?
Anna Kåver inleder med att ta upp de invändningar som ofta
reses mot "att acceptera" - som att det uppfattas som underkastelse,
att det är ett förlegat sätt att prata, osunt, när
så mycket måste förändras. Hon för in de krav
på förändring som vi uppfattar att vårt samhälle
ställer - inte minst att förändra utseende och stämningsläge.
Författaren har reflektioner kring hälso-begreppet - förvillelsen
i att frånvaro av smärta och lidanden, fysiskt såväl
som psykiskt, skulle vara det normala och självklara. Denna syn försvårar
för oss att upptäcka Nuets glädje, då sällan
allt omkring oss är perfekt.
I boken förs fram att acceptans är att komma till ro med verkligheten.
Författaren poängterar att detta att acceptera inte är
detsamma som att tycka om. Författaren försöker också
reda ut begrepp som falsk och äkta acceptans. Att acceptera att sorg
är en process som tar tid, att kunna acceptera den egna person som
vi är, på gott och ont. Att acceptera det livet bjuder ur alla
aspekter - och ändå uppleva tillvaron som meningsfull? Allt
detta handlar om värderingar och livsfilosofi. Författaren för
in begrepp som medveten närvaro och acceptans vilka präglar
den "tredje vågen" inom den variant av psykoterapi som
kallas för kognitiv beteendeterapi. Dessa inslag är influenser
från österländs meditationskonst, men anpassade till den
västerländska kulturen.
Människan som en odelbar helhet
Andra halvan i boken består av övningar och råd: Acceptans
i praktiken - hur gör man? Tanken om människan som en odelbar
helhet framgår tydligt; kropp och tanke ger känsla och handling,
handling och känsla ger tanke och kroppsupplevelser.
Anna Kåver är inspirerad av buddismen. Men likväl känns
Franciscus av Assisis bön "Gud, ge mig Kraft att ändra
det jag kan förändra, Mod att acceptera det jag inte kan förändra
och Klokhet nog att inse skillnaden" som en sammanfattning av det
hon skriver.
En bok vi behöver då vi möter människors lidande
Denna lilla, tunna (ca 120 sid.) bok är skenbart lätttillgänglig,
vissa uttryck och råd kanske lite förenklade. Filosofin bakom
kräver sin begrundan, resonemanget kring dialektiken i att acceptera
och förändra samtidigt kan kännas motsägelsefull.
Jag uppfattar dock boken som djupt respektfull mot läsaren och vill
varmt rekommendera den. Den ger oss ett språk, en tanke- och känslomässig
hjälp, när vi, yrkesmässigt eller privat, kommer i kontakt
med människors lidande. Det är en bok, som just genom sitt lilla
format känns lätt att återvända till, att få
hjälp att reda ut egna motstridiga känslor och funderingar -
som en Vän att hålla i handen.
Mindfulness
Åsa Nilsonne fokuseras på medveten närvaro - "mindfulness"
. Det är svårt att hitta ett bra svenskt ord för detta
engelska begrepp. Sinnesnärvaro har ju en annan konnotation - men
ändå har jag blivit mer och mer förtjust i att översätta
mindfulness med just detta. För detta engelska ord innebär att
vi är vakna i nuet, att vi lägger märke till det som sker
omkring oss och hur det påverkar vårt inre. Innebär inte
ordet sinnesnärvaro just detta plus att därefter handla, agera
optimalt?
Tid
Författaren för ett ganska långt resonemang kring tid;
hur stort "tidsfönster" öppnar vi? Bär vi med
oss gamla oförrätter och slösar vi energi på att
hysa oro för vad som komma skall, fastän det kanske aldrig inträffar
- och på vägen missar Nuet, det vi faktiskt är med om?
Minns modern i en familj, som på frågan hur långt de
under dagen åkt med sina skidor, tittar förvånat upp
och svarar: "Vi bryr oss inte om hur många metrar och kilometrar
vi passerar, vi bryr oss om hur många upplevelser vi har på
vägen." Vad var det Karin Boye skrev i sin dikt I rörelse?
: "Nog finns det mål och mening med vår färd, men
det är vägen som gör resan värd".
Åsa Nilsonnes bok kan läsas för sig, men kunde också
vara en del av den "praktiska" halvan i Anna Kåvers bok
Boken är full av övningar. Författaren utgår från
att vi alla kan välja vilka aktörer vi vill släppa upp
på vår inre scen. Men inte bara det - vi kan styra över
hur vi bemöter dem - vi kanske inte behöver agera mot dem, vi
kanske bara kan observera vad de gör och sedan låta dem stiga
ut och bort i kulisserna, utan vidare direkt påverkan på pjäsens
fortsatta händelseförlopp?
Båda böckerna hör hemma bland dagens flod av litteratur
som går ut på att finna lugn och ro, att sluta stressa - en
illustration till det pressade liv många för i dagens samhälle,
med en avsaknad av former för inre andlighet. Många av böckerna
i denna genre är amerikanska, men flera goda svenska exempel finns.
som Bodil Jönssons "Tio tankar om tid" och "Långsamhetens
lov", båda tidigare recenserade i Diabetolognytt. Det är
bra med författare som kan anpassa innehållet till vår
svenska vardag. Dagens recenserade böcker skiljer sig en del från
ovanstående i det att de innehåller en del "verktyg"
som är direkt användbara i kontakten med medmänniskor och
patienter - och för att bistå vid svåra känslor
som dyker upp hos oss i vår roll som behandlare - kan varmt rekommenderas
till var och en inom sjukvården.
Ylva Öman psykolog
|